PRINSIP-PRINSIP PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA SD / MI
Abstract
Kegiatan pembelajaran bahasa Indonesia memerlukan prinsip-prinsip. Yang menjadi dasar kebenaran bertindak dalam pembelajaran agar tujuan pembelajaran tercapai disebut dengan prinsip-prinsip dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Salah satu sarana yang dapat mengakses informasi dan kemajuannya ilmu pengetahuan yaitu dengan belajar bahasa. Permasalahan yang akan dijawab dalam kajian ini menggunakan penelitian kepustakaan (Library research), akan menjawab apa saja prinsip-prinsip dalam pembelajaran bahasa Indonesia. Dari berbagai referensi dan data-data yang dikumpulkan. menunjukkan hasil penelitian bahwa ada empat prinsip dalam pembelajaran bahasa Indonesia SD / MI yaitu prinsip kontekstual (nyata), prinsip integratif (terpadu), prinsip fungsional (fungsi), dan prinsip apresiatif (menyenangkan). Agar tujuan dalam pembelajaran bahasa Indonesia dapat tercapai dengan baik, maka keempat prinsip tersebut dapat dilaksanakan berdasarkan pendekatan komunikatif.
Kata Kunci: Prinsip-prinsip, bahasa
Downloads
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with PENTAS agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Engagement right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in PENTAS .
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PENTAS .
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.