The PENGARUH DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD 1 LORAM KULON

  • Avida Nailil Husna Universitas Muria Kudus
  • Shintia Putri Septiani Universitas Muria Kudus
  • Abdul Aziz Universitas Muria Kudus
  • Fitriyah Amaliyah Universitas Muria Kudus
Keywords: Discipline learning, learning outcomes, mathematics, students Class V

Abstract

This study aims to determineengetahui how much influence the discipline of student learning with student learning outcomes in mathematics learning Class V SD 1 Loram Kulon. Typesiof quantitative research methodswith Teknik analisis simple linear regression analysis techniques. The population in this study is all fifth-grade students of SD 1 Loram Kulon in the academic year 2023/2024. The samples used in the study were 23 students of Grade v SD 1 Loram Kulon. The Instrument used by researchers in the form of a questionnaire containing 40 items of student learning disciplines and tests tohmap student learning outcomes. To see if there is an influence on learning discipline and learning outcomes in learning mathematics, the researchers used a simple linear regression test. Hthe results of this study showed that the discipline of learning to influence the learning outcomes of mathematics students grade v SD 1 Loram Kulon by 13.2%. From the results of the study can be concluded thatthere are still other factors that affect the learning outcomes of mathematics students grade v SD 1 Loram Kulon.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmawati, A. A., Sugeng, S., & Labulan, P. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar, Kecemasan dan Perhatian Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa. Primatika : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.30872/primatika.v10i1.391

Berlianti, D. F., Solviana, F. C., Shovia, R., Isnaini, Z., & Amaliyah, F. (2023). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran Matematika Kelas 5 Sd N 01 Japan. Proceeding Umsurabaya, 177–187.

Damanik, W. S., Purba, N. A., & Sianturi, C. L. (2022). Hubungan Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa di Kelas IV SD Negeri 091405 Sipintuangin Tahun Pembelajaran 2022/2023. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4703–4708. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1064

Fernandez, Y. L., Nitte, Y. M., & Mbuik, H. B. (2021). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Katolik Santa Maria Assumpta Kota Kupang. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 13–24.

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633

Lathif, Muhammad Ichsan Abdul Manjilah, E. L., Aguilera, F. V., & Khayriyah, Navita Wafiq Amaliyah, F. (2023). Pengaruh Keaktifan Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di dalam Kelas 5 SD 2 Dersalam. Prosiding Conference of Elementary Studies, 472–481. https://journal.um-surabaya.ac.id/Pro/article/view/19764

Nisa, F., Fathurohman, I., & Setiawan, D. (2021). Karakter Kedisiplinan Belajar Anak SDN 2 Muryolobo pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(4), 1179–1186

Nurriskah, Y. D., Joharman, J., & Hidayah, R. (2020). Pengaruh Disiplin dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.20961/jkc.v8i2.41997

Regina, U. C., Toriana, T., Anitra, R., & Setyowati, R. (2021). Hubungan Kemandirian Belajar Dengan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Di Kelas V. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 154–162. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v8i2.4896

Sardin, S., & Naenu, B. (2021). Pengaruh Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Baubau. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 7, 100–107. https://doi.org/10.55340/japm.v7i2.420

Setya Hermawan, J., Surahman, M., Rini, R., Amaliyah, F., & Fitria Rohmah, M. (2023). Pengaruh Minat Belajar Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematicka Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(2), 94–105. https://jisd.ejournal.unsri.ac.id/index.php/JISD/article/view/11/7

Sudiartini, N. L., Suharta, I. G. P., & Sudiarta, I. G. P. (2021). Kontribusi Kedisiplinan Belajar, Pola Asuh, dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 124. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.31386

Zaini Miftach. (2018). Pengaruh motivasi orang tua dan kedisiplinan anak terhadap prestasi belajar matematika. 09, 53–54.
Published
2024-06-30