PENGARUH DISIPLIN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS V SD 1 LORAM KULON
Abstract
This study aims to determineengetahui how much influence the discipline of student learning with student learning outcomes in mathematics learning Class V SD 1 Loram Kulon. Typesiof quantitative research methodswith Teknik analisis simple linear regression analysis techniques. The population in this study is all fifth-grade students of SD 1 Loram Kulon in the academic year 2023/2024. The samples used in the study were 23 students of Grade v SD 1 Loram Kulon. The Instrument used by researchers in the form of a questionnaire containing 40 items of student learning disciplines and tests tohmap student learning outcomes. To see if there is an influence on learning discipline and learning outcomes in learning mathematics, the researchers used a simple linear regression test. Hthe results of this study showed that the discipline of learning to influence the learning outcomes of mathematics students grade v SD 1 Loram Kulon by 13.2%. From the results of the study can be concluded thatthere are still other factors that affect the learning outcomes of mathematics students grade v SD 1 Loram Kulon.
Downloads
References
Berlianti, D. F., Solviana, F. C., Shovia, R., Isnaini, Z., & Amaliyah, F. (2023). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran Matematika Kelas 5 Sd N 01 Japan. Proceeding Umsurabaya, 177–187.
Damanik, W. S., Purba, N. A., & Sianturi, C. L. (2022). Hubungan Disiplin Belajar dengan Hasil Belajar Matematika Siswa di Kelas IV SD Negeri 091405 Sipintuangin Tahun Pembelajaran 2022/2023. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(11), 4703–4708. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i11.1064
Fernandez, Y. L., Nitte, Y. M., & Mbuik, H. B. (2021). Pengaruh Kedisiplinan Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Matematika Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Katolik Santa Maria Assumpta Kota Kupang. SPASI: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(2), 13–24.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.633
Lathif, Muhammad Ichsan Abdul Manjilah, E. L., Aguilera, F. V., & Khayriyah, Navita Wafiq Amaliyah, F. (2023). Pengaruh Keaktifan Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di dalam Kelas 5 SD 2 Dersalam. Prosiding Conference of Elementary Studies, 472–481. https://journal.um-surabaya.ac.id/Pro/article/view/19764
Nisa, F., Fathurohman, I., & Setiawan, D. (2021). Karakter Kedisiplinan Belajar Anak SDN 2 Muryolobo pada Masa Pembelajaran Daring. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(4), 1179–1186
Nurriskah, Y. D., Joharman, J., & Hidayah, R. (2020). Pengaruh Disiplin dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.20961/jkc.v8i2.41997
Regina, U. C., Toriana, T., Anitra, R., & Setyowati, R. (2021). Hubungan Kemandirian Belajar Dengan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Di Kelas V. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 8(2), 154–162. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v8i2.4896
Sardin, S., & Naenu, B. (2021). Pengaruh Kedisiplinan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Baubau. Jurnal Akademik Pendidikan Matematika, 7, 100–107. https://doi.org/10.55340/japm.v7i2.420
Setya Hermawan, J., Surahman, M., Rini, R., Amaliyah, F., & Fitria Rohmah, M. (2023). Pengaruh Minat Belajar Dan Efikasi Diri Terhadap Hasil Belajar Matematicka Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Sekolah Dasar, 10(2), 94–105. https://jisd.ejournal.unsri.ac.id/index.php/JISD/article/view/11/7
Sudiartini, N. L., Suharta, I. G. P., & Sudiarta, I. G. P. (2021). Kontribusi Kedisiplinan Belajar, Pola Asuh, dan Fasilitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Selama Pembelajaran Daring. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 124. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.31386
Zaini Miftach. (2018). Pengaruh motivasi orang tua dan kedisiplinan anak terhadap prestasi belajar matematika. 09, 53–54.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.