PEMBUATAN DAN PENGAPLIKASIAN POJOK BACA SEBAGAI UPAYA OPTIMALISASI GERAKAN LITERASI MEMBACA SISWA SDN I TALUNREJO

  • Have Zulkarnaen
  • Eva Nur Laily Rohmah
  • Arba’atus Ainun Nasikha
Keywords: Teacher creativity, reading literacy, reading corner

Abstract

Abstrack

The literacy movement for reading in schools is a government program that must be implemented in every school in Indonesia. Reading literacy is a basic ability that must be mastered by students, because by reading students can find various kinds of information and broad insights. However, the reading literacy movement certainly encounters various kinds of obstacles. Therefore, innovative media are needed to support optimizing the reading literacy movement. The application of a reading corner is an innovation that is used to arouse students' enthusiasm for reading literacy movements. This study uses a qualitative descriptive research method using interview data collection techniques, observation and documentation. The purpose of this research is to optimize the reading literacy movement at SDN I Talunrejo. The subjects of this research were the teachers and students of SDN I Talunrejo. The results of the implementation of these activities can be concluded that the application of reading corners helps to foster the enthusiasm of students and teachers in the reading literacy movement.

Keyword: Teacher creativity, reading literacy, reading corner

Abstrak

Gerakan literasi membaca di sekolah merupakan program pemerintah yang harus dijalankan di setiap sekolah yang ada di Indonesia. Literasi membaca merupakan kemampuan dasar yang harus dikuasai oleh siswa, karena dengan membaca siswa dapat menemukan berbagai macam informasi dan wawasan yang luas. Namun, gerakan literasi membaca tentunya menemui berbagai macam kendala. Oleh karena itu dibutuhkan media inovasi untuk menunjang pengoptimalan gerakan literasi membaca. Pengaplikasian pojok baca merupakan suatu inovasi yang digunakan untuk membangkitkan semangat siswa untuk melakukan gerakan literasi membaca. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan teknik pengumpulan data wawancara, observasi dan dokumentasi. Tujuan diadakannya penelitian ini guna untuk mengoptimalkan gerakan literasi membaca di SDN I Talunrejo. Subjek penelitian ini adalah guru dan siswa SDN I Talunrejo. Hasil dari pelaksanaan kegiatan tersebut dapat disimpulkan bahwa pengaplikasian pojok baca membantu menumbuhkan semangat siswa dan guru dalam gerakan literasi membaca.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-10-31
How to Cite
Zulkarnaen, H., Rohmah, E. N., & Nasikha, A. (2023). PEMBUATAN DAN PENGAPLIKASIAN POJOK BACA SEBAGAI UPAYA OPTIMALISASI GERAKAN LITERASI MEMBACA SISWA SDN I TALUNREJO. Jurnal Pengabdian Masyarakat : BAKTI KITA, 4(2), 18-28. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/baktikita.v4i2.4791