PENGGUNAAN MEDIA CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR

Literature Review

  • Denis Agustiyani Universitas PGRI Yogyakarta
  • Vinda Tianna Universitas PGRI Yogyakarta
  • Vania Sacharissa Zada Az-Zahra Universitas PGRI Yogyakarta
  • Danuri Danuri Universitas PGRI Yogyakarta
Keywords: Learning Media, Canva, Elementary School

Abstract

The use of learning media is important and useful for improving the quality of education with the development of science and technology. One of them is Canva media. This research aims the determine the use of Canva media as a learning medium in elementary schools. This research is a literature review type. This research uses the Priferred Reporting Items For Systematic Reviews and Meta-analyses method called PRISMA. Systematic Review is a method that uses reviews, classification studies, structured evaluations, and categorization of previously produced evidence based data. So that the results of using Canva media can be used as a reference/solution in using the right application media in an innovative learning process, especially in elementary schools, because the Canva application is a unique & interesting platfrom as well as being very innovative, so it can be used as a learning media effective and efficient. Apart from that, Canva media can be a reference for educators in determining learning media so that students play a more active role in the process. However, the use of Canva media as a learning medium in elementary schools still has shortcomings, namely that Canva media has not been implemented for children with special needs in inclusive schools. So, researchers suggest that further research is needed in implementing the use of Canva media as a learning medium for children with special needs in inclusive schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afdhaluzzikri, M. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas II Jenjang Sekolah Dasar Negeri Reusak Kabupaten Aceh Barat. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Arraniry Banda Aceh, 1.
Alfian, A. N., Putra, M. Y., Arifin, R. W., Barokah, A., Safei, A., & Julian, N. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat UBJ, 5(1), 75–84. https://doi.org/10.31599/jabdimas.v5i1.986
Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809
Aurannisa, A. A., Faizal, M., & Hamdani, A. R. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Pada Siswa Kelas V Di SD Negeri 2 Kalapanunggal. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 08(01), 53–54.
Dwi Ardana, M., PGRI Madiun Dian Permatasari Kusuma Dayu, U., & PGRI Madiun Dian Nur Antika Eky Hastuti, U. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 3, 407–419. Retrieved from http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID
Erdyati, F., Meliasari, W. O., Damayanti, M. I., & Sulistriyaniva, R. (2024). Penggunaan Canva Sebagai Media Interaktif Dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Pembelajaran Pendidikan Pancasila Untuk Siswa Untuk Siswa SD Kelas IV. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(02), 4217–4226.
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 4.
Fajarwati, N. E., Rahmawati, A., Saputri, A. E., & Zulfiati, H. M. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Efektifitas Pembelajaran IPS Di Kelas 6 Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 09(01).
Fazriyah, N., Yulianti, A., & Saraswati, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Canva Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(3), 104–111. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i3.1697
Idawati, Maisarah, Muhammad, Meliza, Arita, A., Amiruddin, & Salfiyadi, T. (2022). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran Sains Jenjang SD. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4(4), 745–751. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Intan, N. (2021). PRISMA Method For Predicting Breast Cancer. Jurnal Inovasi Informatika, 6(2), 13-18.
Khairunnisa, A., & Apoko, T. W. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Digital Berbasis Aplikasi Canva Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan Untuk Sekolah Dasar. Jurnal Kewarganegaraan, 20(2), 191. https://doi.org/10.24114/jk.v20i2.48898
Kharissidqi, M. T., & Firmansyah, V. W. (2022). Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Yang Efektif. Indonesian Journal Of Education and Humanity, 2(4), 108–113. Retrieved from http://ijoehm.rcipublisher.org/index.php/ijoehm/article/view/34
Martono, R. D. A. (2022). Penggunaan Aplikasi Canva pada Pembelajaran di SDIU AL KHOIR Boyolali. Social, Humanities, and Education Studies (SHEs): Conference Series, 5(5), 1516–1520.
Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716
Mita Asmiati Putri, & Jusra, H. (2022). Pengembangan Media Audio Visual Dengan Animasi Berbasis Canva Pada Peserta Didik Kelas Vi Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(01), 164–174. https://doi.org/10.21009/jpd.v13i01.29752
Mulyani, F., & Haliza, N. (2021). Perkembangan Ilmu Pengetahuan dan Teknologi ( Iptek ) Dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 3(1), 101–109.
Nur Laillni Roma, Irmawati Thahir, & Akram. (2023). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Canva Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sebagai Media Pembelajaran IPA. COMPASS: Journal of Education and Counselling, 1(2), 181–186. https://doi.org/10.58738/compass.v1i2.301
Pratama, R., Alamsyah, M., Siburian, M. F., Marhento, G., & Jupriadi, J. (2023). Pemanfaatan Canva Sebagai Media Pembelajaran IPA di Madrasah Aliyah. EduBiologia: Biological Science and Education Journal, 3(1), 40. https://doi.org/10.30998/edubiologia.v3i1.16070
Putra, L. D., Denanda, F., Pradana, H. W., Azahwa, M. N., & Cynthia, D. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Di Sd Bakalan. NUSRA: Jurnal Penelitian Dan Ilmu Pendidikan, 5(1), 342–348. https://doi.org/10.55681/nusra.v5i1.2237
Rahmaniah, N., Marini, A., & Azmi, A. N. (2021). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Inovasi Pembelajaran Mahasiswa Pgmi Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran Di Era Kurikulum Merdeka. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 6(1), 133. https://doi.org/10.32934/jmie.v6i1.463
Rahmawati, F., & Atmojo, I. R. W. (2021). Analisis Media Digital Video Pembelajaran Abad 21 Menggunakan Aplikasi Canva Pada Pembelajaran IPA. Jurnal Basicedu, 5(6), 6271–6279. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1717
Restu Kurnia, I., & Titin Sunaryati. (2023). Media Pembelajaran Video Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(3), 1357–1363. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i3.5579
Tiara Melinda, & Erwin Rahayu Saputra. (2021). Canva Sebagai Media Pembelajaran Ipa Materi Perpindahan Kalor Di Sekolah Dasar. JIPD (Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar), 5(2), 96–101. https://doi.org/10.36928/jipd.v5i2.848
Tri Wulandari, & Adam Mudinillah. (2022). Efektivitas Penggunaan Aplikasi CANVA sebagai Media Pembelajaran IPA MI/SD. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah (JURMIA), 2(1), 102–118. https://doi.org/10.32665/jurmia.v2i1.245
Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.344
Published
2024-07-09
How to Cite
Agustiyani, D., Tianna, V., Az-Zahra, V., & Danuri, D. (2024). PENGGUNAAN MEDIA CANVA SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2), 178-195. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/mida.v7i2.6915
Section
Articles