Analysis of Understanding Mathematical Concepts in Junior High School Students on Integer Operation Material
Abstract
This study aims to determine the conceptual understanding of students in junior high school in solving historical problems. The subjects of this study were students of Class VII Lamongan. The method used in this research is qualitative. Data collection techniques used are test and interview techniques. After the tests and interviews, there was 1 student with good grades, 2 students with good grades, and 1 student with bad grades, the average was 70%. Students with good category understanding can represent a concept in various mathematical representations, reformat a concept, and classify objects according to certain properties according to the concept. Eligible students can represent a concept in various mathematical representations and reformat a concept. And low-ability students can only present concepts in various forms of mathematical representation.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pemahaman konseptual siswa sekolah menengah pertama dalam menyelesaikan masalah sejarah. Subjek penelitian ini adalah siswa Kelas VII Lamongan. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah teknik tes dan wawancara. Setelah dilakukan tes dan wawancara, terdapat 1 siswadengan nilai baik, 2 siswa dengan nilai baik dan 1 siswa dengan nilai buruk, rata-ratanya adalah 70%. Siswa dengan pemahaman kategori yang baik dapat merepresentasikan suatu konsep dalam berbagai representasi matematis, memformat ulang suatu konsep, dan mengklasifikasikan objek menurut sifat-sifat tertentu sesuai dengan konsep tersebut. Siswa yang memenuhi syarat dapat merepresentasikan suatu konsep dalam berbagai representasi matematis dan memformat ulang suatu konsep. Dan siswa berkemampuan rendah hanya dapat menyajikan konsep dalam berbagai bentuk representasi matematis.
References
[2] Hikmah, A., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Smp Pada Soal SPLDV. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 29. https://doi.org/10.33394/mpm.v7i1.1428
[3] Huda, N., & Kencana, A. G. (2013). Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Kubus dan Balok Di Kelas VIII SMP Negeri 30 Muaro Jambi. 12.
[4] Nurjaman, A., & Sari, I. P. (2017). The Effect Of Problem Posing Approach Towards Students’ Mathematical Disposition, Critical & Creative Thinking Ability Based On School Level.Infinity Journal, 6(1), 69. https://doi.org/10.22460/infinity.v6i1.223
[5] Rahmawati, A. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berbasis Pembelajaran Pemecahan Masalah Kelas V SD Negeri Gebangsari 03. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(2), 46–51. https://doi.org/10.14421/jppm.2019.012-05
[6] Siregar, S. (2013). Meningkatkan Pemahaman Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Dengan Menggunakan Software Graphmatica. 03, 9.
[7] Suswigi, S., & Zanthy, L. S. (2019). Kemampuan Pemahaman Matematik Siswa MTs di Cimahi Pada Materi Persamaan Garis Lurus.Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 40–46. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.77
[8] Utari, V., Fauzan, A., & Rosha, M. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Melalui Pendekatan Pmr Dalam Pokok Bahasan Prisma Dan Limas. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 6.
[9] Yanti, R. N., Melati, A. S., & Zanty, L. S. (2019). Analisis Kemampuan Pemahaman dan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Pada Materi Relasi dan Fungsi. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 209–219. https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i1.95
[10] Dahar, W. R. (2006). Teori-TeoriBelajardanPembelajaran. Yogyakarta: PustakaBelajar.
[11] Bahri. (2008). KonsepdanDefinisiKonseptual. Jakarta: PT. Raja GrafindoPersada
[12] Susanto, A. (2014). TeoriBelajardanPembelajaran di SekolahDasar. Jakarta: Kencana
[13] Annajmi. 2016. PeningkatanKemampuanPemahamanKonsepMatematikSiswa SMP melaluipenemuanterbimbingberbantu software geogebra. MES (Journal of Mathematics Education and Science)
[14] Rohana. 2011. PengaruhPembelajaranBerbasisMasalahTerhadapPemahamanKonsepMahasiswa FKIP Universitas PGRI. Palembang: Prosiding PGRI
[15] Sugiyono. (2015). MetodePenelitianPendidikan: PendekatanKuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in UJMC (Unisda Journal of Mathematics and Computer Science) agree to the following terms:
1.Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
2.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
3.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.