PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS REMAJA SEKOLAH MENENGAH DI INDONESIA

  • Nely Rohmatillah Universitas Qomaruddin Gresik
  • Qomaruddin Qomaruddin Universitas Qomaruddin Gresik
  • Nur Fatih Ahmad Universitas Qomaruddin Gresik
  • Nilna Fatih Fadhilah Universitas Qomaruddin Gresik
Keywords: social media, psychology, teenagers, anxiety and depression.

Abstract

The use of information technology and social media among teenagers is a major concern in their psychological context. This research applies literature study methods to investigate the impact of social media use on the psychological well-being of adolescents. Based on data from the Ministry of Communication and Information (Kominfo), Indonesian teenagers are highly exposed to social media, with 79.5 percent of them being internet users. Social media has become integral to teenagers' daily lives, playing an important role in communication, social interaction, and the search for identity. This study focuses attention on aspects of anxiety and depression as indicators of adolescent psychological well-being. Research results suggest that excessive social media use, exposure to cyberbullying, and social comparison may contribute to increased levels of anxiety and depression. The literature study method is used to detail the influence of social media on teenagers, exploring information from various related literature sources. Additionally, this study identified moderating factors, such as offline social support and regulation of social media use, that influence the complexity of the relationship between social media and adolescents' psychological well-being.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arianti, G. (2017). Kepuasan remaja terhadap penggunaan media sosial instragram dan path. Wacana: Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 16(2), 180–192.
Cholik, C. A. (2021). Perkembangan Teknologi Informasi Komunikasi/ICT dalam Berbagai Bidang.
Jurnal Fakultas Teknik Kuningan, 2(2), 39–46.
qomaruddin, Analisis Pemikiran Antonio Gramsci tentang Hegemoni Menurut Konsep Pendidikan Islam , Jurnal Ilmu Pendidikan Islam: Vol. 15 No. 1 (2017): June, http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/jipi/article/view/2994
Christina, R., Yuniardi, M. S., & Prabowo, A. (2019). Hubungan tingkat neurotisme dengan fear of missing out (FoMO) pada remaja pengguna aktif media sosial. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(2), 105–117.
Hadijaya, Y. (2013). Menyusun strategi berbuah kinerja pendidik efektif.
Hariyadi, H., & Arliman, L. (2018). Peran Orangtua Dalam Mengawasi Anak Dalam Mengakses Media Internet Untuk Mewujudkan Perlindungan Hak Anak. Soumatera Law Review, 1(2), 267–281.
Imani, F. A., Kusmawati, A., & Tohari, M. A. (2021). Pencegahan Kasus Cyberbullying Bagi Remaja Pengguna Sosial Media. KHIDMAT SOSIAL: Journal of Social Work and Social Services, 2(1), 74–83.
Qomaruddin, Jurnal Ilmu Pendidikan Islam: Vol. 18 No. 1 (2020): Juni, " PENGARUH KEGIATAN ORGANISASI NAHDLOTUL ULAMA TERHADAP PENERAPAN BUDAYA SEKOLAH DI SMA AL KARIMI TEBUWUNG DUKUN GRESIK" http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/jipi/article/view/3530/2524
Inayah, L. (n.d.). Pengaruh dukungan sosial teman sebaya dan intensitas penggunaan media sosial terhadap agresivitas remaja di SMP Negeri 2 Kaliori.
Junior, Mental Emotional Symptoms’determin nants Of High, S. (2017). Determinan gejala mental emosional pelajar SMP-SMA di Indonesia tahun 2015. Buletin Penelitian Kesehatan, 45(2), 103– 112.
Mahendika, D., & Sijabat, S. G. (2023). Pengaruh Dukungan Sosial, Strategi Coping, Resiliensi, dan Harga Diri Terhadap Kesejahteraan Psikologis Siswa SMA di Kota Sukabumi. Jurnal Psikologi Dan Konseling West Science, 1(02), 76–89.
Melina, S. A., & Herbawani, C. K. (2022). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kesehatan Mental Remaja Selama Pandemi Covid-19: Tinjauan Literatur. MEDIA KESEHATAN MASYARAKAT INDONESIA, 21(4), 286–291.
Mulyadi, M. (2011). Penelitian kuantitatif dan kualitatif serta pemikiran dasar menggabungkannya. Jurnal Studi Komunikasi Dan Media, 15(1), 128–137.
Qomaruddin, Jurnal Ilmu Pendidikan Islam: Vol. 18 No. 2 (2020): Desember, " IMPLEMENTASI MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM DALAM MENGEMBANGKAN SEKOLAH ADIWIYATA DI MAN 1 GRESIK " http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/jipi/article/view/3575/2545

Namira, T. (2022). Hubungan antara Loneliness dengan Problematic Internet Use pada Remaja Akhir Pengguna Sosial Media di Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Universitas Medan Area.
Priambodo, G. A. (2019). Urgensi literasi media sosial dalam menangkal ancaman Berita hoax di kalangan remaja. Jurnal Civic Hukum, 4(2), 130–137.
Soliha, S. F. (2015). Tingkat ketergantungan pengguna media sosial dan kecemasan sosial. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 4(1), 1–10.
Sugianto, I. C. (2018). Analisis Faktor Yang Berhubungan Dengan Dampak Penggunaan Media Sosial Oleh Remaja Di SMAN Kota Pasuruan. Universitas Airlangga.
Published
2024-01-29
How to Cite
Rohmatillah, N., Qomaruddin, Q., Ahmad, N., & Fadhilah, N. (2024). PENGARUH MEDIA SOSIAL TERHADAP KESEJAHTERAAN PSIKOLOGIS REMAJA SEKOLAH MENENGAH DI INDONESIA. TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam, 7(1), 154-165. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/talim.v7i1.6292
Section
Articles