PENGARUH LINGKUNGAN PADA PEMEROLEHAN BAHASA JAWA-SERANG PADA ANAK USIA 2 TAHUN
ENVIRONMENTAL EFFECT ON JAVA-SERANG LANGUAGE LEARNING IN CHILDREN AGE 2 YEARS
Abstract
Pengaruh lingkungan sangatlah besar dalam mempengaruhi pemerolehan bahasa seorang anak. Terlebih anak tersebut berada dalam tahap awal – 2 tahun – yang sangat terbuka dan menjadikan alam sekitar beserta segala aktivitasnya sebagai data utama dalam pemerolehan bahasa. Peran andil lingkungan dalam artian sempit, seperti biologis/orang tua, pengasuh, lingkungan bermain, dan geografis menjadi acuan utama dalam penelitian ini. Objek penelitiannya adalah seorang anak usia 2 tahun yang tumbuh dan berkembang dari dua latar belakang pengasuh yang berbeda meskipun sama-sama berada di Kp. Pesisir, Desa Pedaleman, Kec. Tanara, Kab. Serang, Banten. Tujuan penelitian ini untuk melihat bagaimana keadaan lingkungan mempengaruhi seorang anak dalam proses pemerolehan bahasanya. Metode yang digunakan adalah deskripsi-kualitatif dengan menggunaka data primer dari hasil observasi langsung.
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with PENTAS agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Engagement right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in PENTAS .
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PENTAS .
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.