NILAI PENDIDIKAN DALAM TETRALOGI LASKAR PELANGI KARYA ANDREA HIRATA
Abstract
Novel Tetralogi Laskar Pelangi adalah novel yang banyak mengandung nilai pendidikan. Untuk mengungkap nilai pendidikan dalam novel Tetralogi Laskar Pelangi Penulis menggunakan pendekatan Pragmatik.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan nilai-nilai pendidikan yang terdapat dalam novel Tetralogi Laskar Pelangi. Kajian dalam penelitian ini adalah pendekatan Pragmatik untuk mengetahui nilai pendidikan dalam novel Tetralogi Laskar Pelangi. Data penelitian ini adalah kutipan dari paragraf, kalimat, frase, dialog dalam empat novel tersebut. Data dikumpulkan dalam beberapa teknin yaitu; observasi tidak langsung, pencatatan dan studi kepustakaan. Data di analisis dengan teknik deskriftif kualitatif.
Hasil penelitian ini adalah Nilai pendidikan dalam novel Tetralogi Laskar Pelangi yang meliputi nilai perjuangan, nilai moral, nilai setia kawan nilai sosial, yang berhubungan dengan kemiskinan dan kebodohan yang tercantum dalam Tetralogi Laskar Pelangi.
Downloads
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with PENTAS agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the Engagement right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share (copy and redistribute the material in any medium or format) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the work for any purpose, even commercially with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in PENTAS .
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in PENTAS .
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.