PERAN GURU PEMBIMBING BAGI SISWA TUNAGRAHITA DALAM MENUMBUHKAN AKHLAKUL KARIMAH DI SEKOLAH INKLUSI SDN MERUYA SELATAN 06

  • Dwi Safira Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
Keywords: Peran guru pembimbing, , pembiasaan akhlak, tunagrahita

Abstract

The research aims to understand the role played by the supervising teacher in assisting intellectually disabled students in developing noble character. This includes understanding the approaches and teaching methods used, partices of etiquette in eating and drinking in daily life, courtesy towards others and greetings both within and outside of school. The approach used in this research is qualitative and the type of research is phenomenology. Data collection techniques involve interviews and observations. Data analysis is conducted using descriptive analytics. The results of the research indicate the efforts of the supervising teacher in cultivating noble character through practices such as handshaking and greetings, etiquette in eating and drinking in daily life and the application of courtesy for both typically developing children and children with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR RUJUKAN
Ahmad, A. (2022). Pengembangan Karakter Sopan Santun Peserta Didik: Studi Kasus Upaya Guru Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 278–296. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).8753
Khoirunisa, A., & Hidayat, N. (2018). Pembinaan Akhlak Siswa Melalui Metode Pembiasaan di MI Wahid Hasyim Yogyakarta. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 195–210. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i2.28
Mintarsih, E. (2017). PENGELOLAAN KELAS DI SEKOLAH INKLUSI. UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa), 2(1). https://doi.org/10.30870/unik.v2i1.3548
Nuraida, N. (2020). Implementasi Metode Sosiodrama Dengan Bermain Peran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Adab Makan dan Minum. Jurnal Literasiologi, 4(1). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i1.130
Sa’diyah, R., & Rochmah, S. K. (2017). PROBLEMATIKA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBELAJARAN PADA ANAK TUNA GRAHITA USIA SD AWAL. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 1(1). https://doi.org/10.32934/jmie.v1i1.24
SARI, S. F. M., BINAHAYATI, B., & TAFTAZANI, B. M. (2017). PENDIDIKAN BAGI ANAK TUNA GRAHITA (STUDI KASUS TUNAGRAHITA SEDANG DI SLB N PURWAKARTA). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14273
Tibo, P., Tobing, O. S. L., & Brutu, Y. T. (2022). Peran Guru Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita di Sekolah Luar Biasa C. KANGMAS: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 3(3), 151–157. https://doi.org/10.37010/kangmas.v3i3.903
Wardah, E. Y. (2019). PERANAN GURU PEMBIMBING KHUSUS LULUSAN NON-PENDIDIKAN LUAR BIASA (PLB) TERHADAP PELAYANAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH INKLUSI KABUPATEN LUMAJANG. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 2(2), 93. https://doi.org/10.26740/inklusi.v2n2.p93-108
Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). PRINSIP KHUSUS DAN JENIS LAYANAN PENDIDIKAN BAGI ANAK TUNAGRAHITA. Ahmad, A. (2022). Pengembangan Karakter Sopan Santun Peserta Didik: Studi Kasus Upaya Guru Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 278–296. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).8753
Khoirunisa, A., & Hidayat, N. (2018). Pembinaan Akhlak Siswa Melalui Metode Pembiasaan di MI Wahid Hasyim Yogyakarta. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 9(2), 195–210. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i2.28
Mintarsih, E. (2017). PENGELOLAAN KELAS DI SEKOLAH INKLUSI. UNIK (Jurnal Ilmiah Pendidikan Luar Biasa), 2(1). https://doi.org/10.30870/unik.v2i1.3548
Nuraida, N. (2020). Implementasi Metode Sosiodrama Dengan Bermain Peran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Materi Adab Makan dan Minum. Jurnal Literasiologi, 4(1). https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i1.130
Sa’diyah, R., & Rochmah, S. K. (2017). PROBLEMATIKA GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DALAM PEMBELAJARAN PADA ANAK TUNA GRAHITA USIA SD AWAL. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 1(1). https://doi.org/10.32934/jmie.v1i1.24
SARI, S. F. M., BINAHAYATI, B., & TAFTAZANI, B. M. (2017). PENDIDIKAN BAGI ANAK TUNA GRAHITA (STUDI KASUS TUNAGRAHITA SEDANG DI SLB N PURWAKARTA). Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2). https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14273
Tibo, P., Tobing, O. S. L., & Brutu, Y. T. (2022). Peran Guru Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Tunagrahita di Sekolah Luar Biasa C. KANGMAS: Karya Ilmiah Pengabdian Masyarakat, 3(3), 151–157. https://doi.org/10.37010/kangmas.v3i3.903
Wardah, E. Y. (2019). PERANAN GURU PEMBIMBING KHUSUS LULUSAN NON-PENDIDIKAN LUAR BIASA (PLB) TERHADAP PELAYANAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH INKLUSI KABUPATEN LUMAJANG. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 2(2), 93. https://doi.org/10.26740/inklusi.v2n2.p93-108
Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). PRINSIP KHUSUS DAN JENIS LAYANAN PENDIDIKAN BAGI ANAK TUNAGRAHITA. Jurnal Santiaji Pendidikan(JSP), 9(2), 116–126. https://doi.org/10.36733/jsp.v9i2.392
Published
2024-01-29
How to Cite
Safira, D. (2024). PERAN GURU PEMBIMBING BAGI SISWA TUNAGRAHITA DALAM MENUMBUHKAN AKHLAKUL KARIMAH DI SEKOLAH INKLUSI SDN MERUYA SELATAN 06. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(1), 132-141. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/mida.v7i1.6150
Section
Articles