PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING

  • Unik Hanifah Salsabila Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Muhammad Hendriyarta Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Tiara Putri Amalia Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Misbahuszuhrah Ibnu Bakrin Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
  • Hendra Mahardika Universitas Ahmad Dahlan Yogyakarta
Keywords: Kata kunci: Pendidikan agama islam, Teknologi pendidikan, Problem based learning

Abstract

Abstract
This article discusses the problem-based learning model in Islamic religious education
using educational technology. Problem-based learning is a learning model that directs students to
solve a problem, and the teacher has to guide the discussion so that it runs smoothly. This study
uses data collection methods with literature studies, with the hope of producing a comprehensive
understanding and helping readers better understand this phenomenon (learning using problembased learning using educational technology). Islamic religious learning itself is a conscious effort
to understand, teach and learn about the Islamic religion. Educational technology according to the
general public is synonymous with technology or learning that uses technology only, but
educational technology is a tool for solving a problem in the process of teaching and learning
activities. Problem-based learning itself is a model in learning that leads to concrete and real
problems so that students can think broadly and openly. The collaboration of these two elements
leads to very effective learning, and the use of technology can facilitate the delivery of material
and receipt of material.
Keywords: Islamic religious educational, Educational technology, Problem-based learning
Abstrak
Artikel ini membahas tentang model pembelajaran problem based learning pada
pendidikan agama islam dengan menggunakan teknologi pendidikan. Problem based learning
adalah model pembelajaran yang mengarahkan peserta didik untuk memecahkan suatu masalah,
dan guru bertugas untuk memandu diskusi agar berjalan dengan lancar. Penelitian ini
menggunakan metode pengumpulan data dengan studi kepustakaan, dengan harapannya
menghasilkan pemahaman yang komprehensif dan membantu pembaca lebih memahami fenomena
tersebut (belajar menggunakan problem based learning menggunakan teknologi pendidikan).
Pembelajaran agama islam sendiri adalah usaha yang sadar untuk memahami, mengajar serta
mempelajari tentang agama islam. Teknologi pendidikan menurut khalayak umum adalah identik
dengan teknologi atau pembelajaran yang menggunakan teknologi saja, akan tetapi teknologi
pendidikan pada dasarnya yaitu suatu alat untuk memecahkan suatu permasalahan dalam proses
kegiatan belajar mengajar. Problem based lerning sendiri adalah salah satu model dalam
pembelajaran yang mengarah pada permasalahan yang konkrit dan juga nyata, agar peserta didik
dapat berfikir secara luas dan terbuka. Kolaborasi dari kedua unsur tersebut menyebabkan
pembelajaran yang sangat efektif, dan adanya pemanfaatan teknologi dapat mempermudah
jalannya penyampaian materi dan penerimaan materi.
Kata kunci: Pendidikan agama islam, Teknologi pendidikan, Problem based learning

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-01-10
How to Cite
Salsabila, U., Hendriyarta, M., Amalia, T., Bakrin, M., & Mahardika, H. (2023). PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BERBASIS PROBLEM BASED LEARNING. MIDA : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 6(1), 39-47. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/mida.v6i1.3956
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)