Analisis Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Di Mi Islamiyah Kedungmegarih

  • Nikmatus Sa’adah Universitas Islam Darul 'Ulum
  • Mufidatus Sholihah Universitas Islam Darul 'Ulum
  • Siti Mutmainah Universitas Islam Darul 'Ulum
  • Nur Lailatul Arofah Universitas Islam Darul 'Ulum
Keywords: Peran Guru, Minat Belajar, Matematika

Abstract

The purpose of this study was to analyze the interest in learning mathematics and the teacher's role in increasing the interest in learning mathematics for grade 3 students at MI Islamiyah Kedungmegarih. The approach used in this research is a qualitative approach and a descriptive research type. The data sources in this study is headmaster, grade 3 math teachers and grade 3 students. The data collection techniques were carried out through the stages of observation, interviews and documentation. Data analysis was carried out through three activity lines: data reduction, data presentation and drawing conclusions. Based on the findings in the field, that there are more grade 3 students who have high interest than those who have moderate and low interest in mathematics. The role of the teacher given in increasing interest in learning mathematics for grade 3 students at MI Islamiyah is (1) The teacher is the manager. (2) Teachers as guides. (3) The teacher as a facilitator. (4) The teacher as evaluator. (5) The teacher as a motivator.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Darsono, I. (2015). Peran guru dalam evaluasi pembelajaran. SEMINAR NASIONAL EVALUASI PENDIDIKAN I.
Dores, O. J., Huda, F. A., & Riana, R. (2019). Analisis minat belajar matematika siswa kelas IV sekolah dasar negeri 4 sirang setambang tahun pelajaran 2018/2019. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 38–48.
Feni, M. (2021). Mengungkap dampak coivd-19 pada pelaku UMKM kuliner (studi kasus: UMKM kuliner di wilayah rawamangun) (pp. 20–30).
Harja, H. (2023). Peran guru sebagai evaluator.
Indonesia, P. R. (n.d.). Undang-undang republik indonesia nomor 14 tahun 2005 tentang guru dan dosen.
Julaeha, S., & Erihadiana, M. (2021). Model pembelajaran dan implementasi pendidikan HAM dalam perspektif pendidikan islam dan nasional. Reslaj: Religion Education Social Laa Roiba Journal, 3(3), 403–414.
Kumalaningrum, D. M. (2013). Pemberian penguatan (reinforcement) dalam pembelajaran matematika pada materi sistem persamaan linear dua variabel (spldv) di kelas VIII SMP al-azhar menganti gresik. MATHEdunesa, 2(1).
Lailatussaadah, L. (2015). Upaya peningkatan kinerja guru. Intelektualita, 3(1).
Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204–222.
Moleong, L. J. (2018). Metode penelitian kualitatif, terj. Tjun Surjaman. Bandung: Rosdakarya.
Nurhasanah, N., Nasution, J. A., Nelissa, Z., & Fitriani, F. (2021). Peranan guru kelas sebagai pembimbing pada siswa SD. Jurnal Suloh, 6(1), 35–42.
Rahmatika, D., Muriani, M., & Setiawati, M. (2022). Peran guru dalam peningkatan motivasi belajar siswa mata pelajaran IPS kelas VIII SMPN 7 kubung. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 132–138.
Sahara, N. (2021). Peran guru sebagai: motivator untuk menumbuhkan minat belajar siswa. OSF Preprints. Retrieved https://osf. io/dcax6.
Sari, U. R. (2022). Metode kerja kelompok dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Cendekia Sambas, 1(1).
Sari, W. N., Murtono, M., & Ismaya, E. A. (2021). Peran guru dalam meningkatkan motivasi dan minat belajar siswa kelas V SDN tambahmulyo 1. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(11), 2255–2262.
Shofiya, S., & Sartika, S. B. (2020). Peran guru IPA SMP sebagai fasilitator dalam kegiatan belajar dari rumah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia (JPPSI), 3(2), 112–117.
Sihombing, S., Silalahi, H. R., Sitinjak, J. R., & Tambunan, H. (2021). Analisis minat dan motivasi belajar, pemahaman konsep dan kreativitas siswa terhadap hasil belajar selama pembelajaran dalam jaringan. Jurnal Pendidikan Matematika: Judika Education, 4(1), 41–55.
Subekti, M. R., Kurniati, A., & Firda, T. (2021). Analisis minat belajar matematika siswa kelas IV SDN 25 gurung peningkah kayan hilir tahun 2020/2021. J-PiMat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 417–426.
Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran guru sebagai fasilitator dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68.
Susanto, B. H., & Hidayat, M. I. (2022). Peran guru dalam meningkatkan minat belajar anak hiperaktif kelas V SD muhammadiyah ambarketawang 2, gamping, sleman. El Midad, 14(1), 40–51.
Zuschaiya, D., Wari, E., Agustina, Y., & Lailiyah, S. (2021). Pengaruh kesiapan belajar dan kemampuan berhitung terhadap hasil belajar matematika. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 4(3), 517–528.
Published
2024-01-08
How to Cite
Sa’adah, N., Sholihah, M., Mutmainah, S., & Lailatul Arofah, N. (2024). Analisis Peran Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 3 Di Mi Islamiyah Kedungmegarih. Jurnal Murid, 1(1), 33-44. Retrieved from http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/JM/article/view/5484
Section
Articles