INTERAKSI KEMAMPUAN AWAL MATEMATIS SISWA DAN PEMBELAJARAN DENGAN STRATEGI ABDUKTIF-DEDUKTIF TERHADAP PENINGKATAN KEMAMPUAN PENALARAN DAN DISPOSISI MATEMATIS SISWA

  • Ali Shodikin Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Darul Ulum

Abstract

Reasoning ability and mathematical disposition are cognitive and affective abilities which require impovements. This study aims to examine the interaction between students’ early mathematical ability and instructions in improving their reasoning ability and mathematical disposition. This research implemented abductive-deductive strategy and expository learning at the 11th grade classes of a state senior high school in Pati regency, Central Java, Indonesia.  The researcher carried out a nonrandomized experimental-control group with pretest-posttest design. Quantitative analysis based on early mathematical ability (high, medium, low) was used to analyze the data. The results showed that the interaction between early mathematical ability and learning gave significant impact in improving the students’ reasoning ability. However, the interaction between early mathematical ability and learning gave no significant impact in improving the students’ mathematical disposition. These findings indicated that in learning, especially in improving reasoning ability, students’ early mathematical ability need to be considered. Yet, to improve mathematical disposition, students’ early mathematical ability gave no significant effect thus further studies to find out the influence of other factors need to be done.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akinsola, M. K. & Olowojaiye, F. B. (2008). Teacher Instrutional Method and Student Attitude Toward Mathematics. International Electronic Journal of Mathematics Education, 3(1), 60-73.
Aliseda, A. (2007). Abductive Reasoning: Challenges Ahead. Theoria, 60, 261-270.
Ansjar, M. & Sembiring. (2000). Hakikat Pembelajaran MIPA dan Kiat Pembelajaran Matematika di Perguruan Tinggi. Jakarta: Dirjen Dikti Departemen Pendidikan Nasional.
Arends, R.I. (2008). Learning to Teach, Belajar untuk Mengajar (Edisi Ketujuh Buku Satu). Penerjemah: Helly Prajitno dan Sri Mulyamtini Soetjipto. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darhim. (2004). Pengaruh Pembelajaran Matematika Kontekstual terhadap Hasil Belajar Matematika Sekolah Dasar. Disertasi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Ditasona, C. (2013). Penerapan Pendekatan Defferentiated Instruction dalam Peningkatan Pemecahan Masalah dan Penalaran Matematis Siswa SMA. Tesis pada SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.
Hudoyo, H. (1990). Matematika dan Pelaksanaannya di Depan Kelas. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Karlimah. (2010). Pengembangan Kemampuan Komunikasi dan Pemecahan Masalah Serta Disposisi Matematis Mahasiswa PGSD Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Disertasi pada SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.
Kusnandi (2008). Pembelajaran Matematika dengan Strategi Abduktif-Deduktif untuk Menumbuhkembangkan Kemampuan Membuktikan pada Mahasiswa. Disertasi. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Mulyasa, E. (2009). Pengaruh Model Pembelajaran Matematika Knisley Terhadap Peningkatan Pemahaman dan Disposisi Matematis Siswa SMA Program IPA. Disertasi pada SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.
National Council of Teacher of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and Standards for School Mathematics. USA: NCTM.
Nindrasari, H. (2013). Meningkatkan Kemampuan dan Disposisi Berpikir Reflektif Matematis serta Kemandirian Belajar Siswa SMA Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Metakognitif. Disertasi pada SPs UPI Bandung: Tidak Diterbitkan.
Nizar, A. (2007). Kontribusi Matematika dalam Membangun Daya Nalar dan Komunikasi Siswa. Jurnal Pendidikan Inovatif, 2(2), 74-80.
Shodikin, A. (2013a). Abductive-Deductive Strategy: How To Apply It In Improving Student Mathematics Literacy In Junior High School?. International Seminar on Mathematics, Science, and Computer Science Education. Bandung. 19 Oktober 2013.
Shodikin, A. (2013b). Strategi Abduktif-Deduktif Versus Disposisi: Bagaimana Proses Berpikir Matematik Mempengaruhi Sikap Siswa? Prosiding Seminar Nasional Matematika, Jurusan Matematika, Universitas Negeri Semarang. Semarang. 24 Oktober 2013.
Shodikin, A. (2014). Strategi Abduktif-Deduktif pada Pembelajaran Matematika dalam Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMA. Edusentris: Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 1(2), 3-11.
Shodikin, A. (2015). Strategi Abduktif-Deduktif pada Pembelajaran Matematika dalam Peningkatan Disposisi Siswa. Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 181-202.
Sumarmo, U. (2013). Kumpulan Makalah: Berpikir dan Disposisi Matematik serta Pembelajarannya. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sun, Z., Finnie, G. & Weber, K. (2005). Abductive Case Based Reasoning. International Journal of Intelligent Systems. 20(9), 957-983.
Syaban, M. (2009). Menumbuhkembangkan Daya dan Disposisi Matematis Siswa Sekolah Menengah Atas Melalui Pembelajaran Investigasi. Educationist, 3(2), 129-136.
Wahyudin. (1999). Kemampuan Guru Matematika, Calon Guru Matematika, dan Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika. Disertasi. Bandung: IKIP Bandung.
Wall, V.D. (2008). Pengembangan Pengajaran Matematika Sekolah Dasar dan Menengah Edisi Keenam Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Wilson, P. (2011). Disposition Towards Engagement in Mathematics. Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 31(2), 67-72. June 2011.
Zan, R, L. Brown, J. Evans, & Hannula, M. S. (2006). Affect In Mathematics Education: An Introduction. Educational Studies in Mathematics, 63(2), 113-121.
Published
2018-04-16