PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN MIT APP INVENTOR PADA MATERI FUNGSI KOMPOSISI DAN FUNGSI INVERS KELAS X IIS SMA PGRI 3 PADANG
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID MENGGUNAKAN MIT APP INVENTOR PADA MATERI FUNGSI KOMPOSISI DAN FUNGSI INVERS KELAS X IIS SMA PGRI 3 PADANG
Abstract
The development of technology in the world of education uses media in mathematics learning, teachers strive to make learning media and teaching materials for the smooth effective learning process. In the learning process, an IT-based learning media is needed that can attract the attention of students during the learning process, especially in the material Composition Function and Inverse Function. This study aims to develop android-based learning media using MIT App Inventor on valid and practical material for Composition Function and Inverse Function class X IIS SMA PGRI 3 Padang. This research uses R&D (Research and Development) research using Plomp development which consists of three stages, namely preliminary phase, prototyping phase and assessment phase. This research was only carried out until the prototyping phase stage. The results of the validity test showed that android-based learning media using MIT App Inventor on the material Composition Function and Inverse Function obtained a percentage of 91.64% with very valid criteria, the results of the practicality test with class X IIS SMA PGRI 3 Padang obtained a percentage of 85.64% with very practical criteria.
Downloads
References
Aripin, I. (2018). Konsep dan Aplikasi Mobile Learning dalam Pembelajaran Biologi. Jurnal Bio Educatio, 3(February), 01–09.
Aulia, A., Rahmi, R., & Jufri, H. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan MIP App Inventor pada Materi Barisan dan Deret Aritmatika Kelas X SMKN 1 Kinali. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1475–1485. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i2.1329
Axel, R. D., Najoan, X., Sugiarso, B. A., Elektro-ft, J. T., & Manado, M. (2017). Rancang Bangun Aplikasi Berbasis Android Untuk Informasi Kegiatan Dan Pelayanan Gereja. Jurnal Teknik Elektro Dan Komputer, 6(1), 1–6.
Deliana, Surya, E., & Fauzi, K. M. A. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis CTL Berbantuan Macromedia Flash untuk Meningkatkan Kemampuan Visual Thinking Siswa SMP. 07(1), 110–125.
Ferdiansyah, Ambiyar, Zagoto, M. M., & Putra, I. E. D. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis E Learning dalam Meningkatkan Hasil Belajar pada Matakuliah Media Pembelajaran Musik. KOMPOSISI: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Seni, 21(1), 63–72. https://doi.org/10.24036/komposisi.v21i1.42098
Hakky, M. K., Wirasasmita, R. H., & Uska, M. Z. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android untuk Siswa Kelas X Pada Mata Pelajaran Sistem Operasi. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 2(1), 24. https://doi.org/10.29408/edumatic.v2i1.868
Joshi, S., Arindom, R., Dikshit, T., Anish, B., Deep, A. G., & Pallav, P. (2015). Conceptual paper on factors affecting the attitude of senior citizens towards purchase of smartphones. Indian Journal of Science and Technology, 8(12), 83–89. https://doi.org/10.17485/ijst/2015/v8i
Karch, K. (2015). An investigation of perceptions about smart mobile phone usage as an instructional tool in a high school classroom. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences, 75(9-A(E)), No-Specified. http://gateway.proquest.com/openurl?url_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&res_dat=xri:pqm&rft_dat=
xri:pqdiss:3620696%5Cnhttp://ovidsp.ovid.com/ovidweb.cgi?T=JS&PAGE=reference&D=psyc11&NEWS=N&AN=2015-99050-226
Mahnun, N. (2012). Media Pembelajaran (Kajian terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran). An-Nida’, 37(1), 27–35.
Nur, R. (2013). HAKIKAT PENDIDIKAN MATEMATIKA Oleh: Nur Rahmah. Al-Khawarizmi, 2, 1–10.
Purwanto. (2012). Metodologi Penelitian Kuantitatif untuk Psikologi dan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar Offset.
Rahmi, Anggraini, V., & Melisa. (2016). Hasil Tahap Define Untuk Merancang Lembar Kerja Mahasiswa ( Lkm ) Berbasis Problem Based Learning Disertai Cd Interaktif Pada Perkuliahan. Lemma Letters of Mathematics Education, II(2), 105–114. http://ejournal.stkip-pgri-sumbar.ac.id/index.php/jurnal-lemma/issue/view/51
Riduwan & Akdon. (2010). Rumusan dan Data dalam Analisis Statistika. (Cetakan ke-2). Bandung: Alfabeta.
Sakai, S. (2018). The role of the Japan Society of Mechanical Engineers in standards development. Journal of the Society of Mechanical Engineers, 121(1191), 47. https://doi.org/10.1299/jsmemag.121.1191_47
Surat, S., Govindaraj, Y. D., Ramli, S., & Yusop, Y. M. (2021). An Educational Study on Gadget Addiction and Mental Health among Gen Z. Creative Education, 12(07), 1469–1484. https://doi.org/10.4236/ce.2021.127112
Syamsuryadin, S. & Wahyuniati, C. F. S. (2017). Tingkat Pengetahuan Pelatih Bola Voli Tentang Program Latihan Mental Di Kabupaten Sleman Yogyakarta. Jorpres (Jurnal Olahraga Prestasi), 13(1), 53–59. https://doi.org/10.21831/jorpres.v13i1.12884
Syaputrizal, N. & Jannah, R. (2019). Media Pembelajaran Fisika Berbasis Mobile Learning pada Platform Android Menggunakan Aplikasi App Inventor untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Nature Science Journal, 5(1), 800–809.
Yektyastuti, R. & Ikhsan, J. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android pada Materi Kelarutan untuk Meningkatkan Performa Akademik Peserta Didik SMA Developing Android-Based Instructional Media of Solubility to Improve Academic Performance of High School Students. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 2(1), 88–99.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.