ANALISIS BERPIKIR KRITIS SISWA DALAM PEMECAHAN MASALAH DITINJAU DARI KECERDASAN LOGIS MATEMATIS

  • Defi Putri Aulia Universitas Islam Darul 'Ulum Lamongan
  • Luluk Faridah Universitas Islam Darul 'Ulum Lamongan
  • Abdur Rohim Universitas Islam Darul 'Ulum Lamongan
Keywords: Critikal thingking, problem solving, matemathical logical intelligance

Abstract

The ability of students in Indonesia in terms of critical thinking is not yet high enough. Possible solutions include giving open ended questions to students. This research aims to determine whether students with various mathematical logical intelligences can use critical thinking to solve problems. The research methodology applied is descriptive qualitative. A total of 6 students were used as study subjects who were class VII-B students at SMPN 2 Sukodadi. As a tool, a logical-mathematical intelligence questionnaire was provided which was followed by a test to see the ability to solve problems. The resulting data is in the form of test results and interview results. The research results identified that: (1) Subjects who have high mathematical logical intelligence can go through 4 stages of critical thinking, including interpretation, analysis, evaluation and inference, and are classified as TKBK 4 (very critical); (2) Subjects who have moderate mathematical logical intelligence can go through 3 stages of critical thinking including interpretation, analysis and evaluation, and are classified as TKBK 3 (critical); (3) Subjects who have low mathematical logical intelligence can only go through 1 stage of critical thinking, namely interpretation, and are classified as TKBK 1 (less critical).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asmana, A. T. & Rohim, A. (2019). Profil Komunikasi Matematika Tertulis Siswa MA Dalam Pemecahan Masalah Berdasarkan Jenis Kelamin dan Kemampuan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(2), 93-103.

Asria, H., Ahmad, A., & Joko, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa SMP Negeri 1 Kota Ternate Dalam Menyelesaikan Soal Lingkaran. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952.

Asriningsih, T. M., Rahmawati, A., & Lailah, D. (2018). Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dengan Kecerdasan Logis Matematis Sedang dalam Pemecahan Masalah Geometri. SOULMATH, 6(2), 70-90.

Azwar, S. (2017). Metode Penelitian Psikologi. (Edisi ke-2). Pustaka Pelajar: Yogyakarta.

Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh pembelajaran problem based learning dengan pendekatan metakognisi terhadap kemampuan pemecahan masalah matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33-54.

Ferdianto, F. & Yesino, L. (2019). Analisis kesalahan siswa dalam menyelesaikan soal pada materi SPLDV ditinjau dari indikator kemampuan matematis. https://doi.org/10.31235/osf.io/kmwg6.

Handayani, I. (2019). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis melalui Model Pembelajaran CORE Ditinjau dari Kemampuan Awal Matematika. UNION: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 37-47. https://doi.org/10.30738/union.v7i1.3095

Jumaisyaroh, T., Napitupulu, E. E., & Hasratuddin, H. (2015). Peningkatan kemampuan berpikir kritis matematis dan kemandirian belajar siswa smp melalui pembelajaran berbasis masalah. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 5(2), 157-169. https://doi.org/10.15294/kreano.v5i2.3325

Karim, K. & Normaya, N. (2015). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran dalam Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model Jucama di Sekolah Menengah Pertama. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 92-104.

Kurniasih, A. W. (2010). Penjenjangan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Prodi Pendidikan Matematika FMIPA UNNES dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika. Yogyakarta: 27 November.

Lesi, A. N. & Nuraeni, R. (2021). Perbedaan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Self-Confidence Siswa antara Model TPS dan PBL. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 249-262.

Luritawaty, I. P. (2019). Pengembangan Kemampuan Komunikasi Matematik melalui Pembelajaran Take and Give. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 239-248.

Maulana, H. & Rohim, A. (2021). Analisis Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Barisan dan Deret Bilangan Ditinjau dari Kemampuan Matematis. Inspiramatika: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 7(2), 71-79.

Sulaiman, R. T. & Maris, I. M. (2014). Pengembangan Modul Lingkaran Berbasis Pendekatan Open Ended di Kelas VIII SMPN 1 Baso. Edusaintika Jurnal Pendidikan IPA, 1(1), 52-54.

Widodo, S. A. (2013). Analisis Kesalahan dalam Pemecahan Masalah Divergensi Tipe Membuktikan pada Mahasiswa Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 46(2), 106-113.

Yunita, N. W., Hobri, H., Oktavianingtyas, E., Sunardi, S., & Yudianto, E. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Aritmetika Sosial dalam Pembelajaran Berbasis Lesson Study For Learning Community Ditinjau dari Kecerdasan Logis Matematis. Kadikma, 9(3), 1-10.
Published
2023-12-31