ANALISIS KESULITAN SISWA MENYELESAIKAN SOAL PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA DITINJAU DARI GAYA BELAJAR

  • Retna Wites Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Rahmi Rahmi Universitas PGRI Sumatera Barat
  • Hafizah Delyana Universitas PGRI Sumatera Barat
Keywords: Learning style, difficulty, problem solving

Abstract

Problem solving is one of the abilities possessed by students. The learning styles of students vary so that they affect students in solving mathematical problems. The purpose of this study was to determine the difficulties of students in solving mathematical problem solving in terms of students' learning styles. This type of research is classified as a descriptive research using a qualitative approach. The research subjects were selected by total sampling with the number of subjects as many as 20 students. Data collection techniques in this study used learning style questionnaires, problem solving tests and interviews. Technical analysis of the data in this study using the difficulty analysis guidelines. Based on the research results obtained: 1) The learning styles of students in class X IPA SMAN 13 Sijunjung majority have a visual learning style. 2) Students who have a visual learning style tend to have difficulty in performing correct mathematical procedures. 3) Students with auditory learning style tend to have difficulty in determining strategies and difficulties in performing correct mathematical procedures. 4) Students with kinesthetic learning style tend to have difficulty in translating problems into mathematical models and difficulties in performing correct mathematical procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akhyar, M. K. & Rokhmah, M. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Knisley Berbasis Masalah Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Pada Pokok Bahasan PLDV. JES-MAT, 4(2), 141–152.

Aprianti, B. D., Sucipto, L., Riska, K., & Kurniawati, A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Kelas VIII berdasarkan Gaya Belajar Siswa. Paedogoria: Jurnal Kajian, Penelitian, Dan Pengembangan Kependidikan, 11(3), 289–296. http;//journal.ummat.ac.id/index.php/paedagoria

Farida, N. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(2), 42–52.

Friantini, R. N. & Winata, R. (2018). Eksperimentasi Metode STAD dan TGT Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains dan Matematika, 6(2), 13-20. https://doi.org/10.23971/eds.v6i2.998

Hendriana, H. (2012). Pembelajaran Matematika Humanis dengan Metaphorical Thinking untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung, 1(1), 90–103.

Lasarus, M. (2017). Identifikasi Kesalahan Menyelesaikan Soal-Soal Lingkaran Berdasarkan Gaya Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Rantepao. JKIP, 4(3), 1033–1045.

Mahdayani, R. (2016). Analisis Kesulitan Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika pada Materi Aritmatika, Aljabar, Statistika, dan Geometri. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 86-98.

Maulana, H., Rohim, A., & Laili, N. H. (2021). Analisis Metakognisi Siswa dalam Memecahkan Masalah Barisan dan Deret Bilangan Ditinjau dari Kemampuan Matematis. Inspiramatika: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 7(2), 71–79.

Millah, S. N. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Segitiga Ditinjau dari Self- Directed Learning. Inspiramatika: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 7(2), 102-115.

Porter, B. D., & Hernacki, M. (2013). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan (terjemahan A. Abdurrahman). Bandung: Kaifa.

Porter, B. D., Readon, M., & Singer-Nourine, S. (2010). Quantum Teaching: Mempraktikkan Quantum Learning di Ruang-Ruang Kelas (terjemahan A. Nilandari,). Bandung: Kaifa.

Sholihah, S. Z. & Afriansyah, E. A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Proses Pemecahan Masalah Geometri Berdasarkan Tahapan Berpikir Van Hiele. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 287–298.

Soleha, Rasiman, & Purwosetiyono, F. D. (2019). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Ditinjau dari Gaya Belajar Siswa SMK. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(5), 138–147.

Widayanti, F. D. (2013). Pentingnya Mengetahui Gaya Belajar Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran Di Kelas. ERUDIO, 2(1), 7-21.

Widjajanti, D. B. (2009). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Mahasiswa Calon Guru Matematika: Apa dan Bagaimana Mengembangkannya. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, 402–413. Yogyakarta: 5 Desember.

Yofita, A., Rahmi & Jufri, L. H. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau dari Gaya Belajar. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 6(1), 42–56.

Zebua, V., Rahmi, & Yusri, R. (2020). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Barisan dan Deret Ditinjau dari Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis. LEMMA: Letters of Mathematics Education, 6(2), 122–133. https://doi.org/10.22202/jl.2020.v6i2.4088
Published
2022-12-30