PROFIL KEMAMPUAN BERPIKIR REFLEKTIF SISWA MTs NURUL HUDA SUGIO DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI POLA BILANGAN DITINJAU DARI LEVEL MOTIVASI BELAJAR

  • Zunia Fidya Astutik Universitas Islam Darul ‘Ulum
  • Arezqi Tunggal Asmana Universitas Islam Darul Ulum
  • Zaenal Arifin Universitas Islam Darul ‘Ulum
Keywords: Profiles, reflective thinking, story problem, student learning motivation

Abstract

This study aims to determine the relationship between reflective thinking and students' learning motivation in mathematics. This type of research is descriptive research with a qualitative approach, because it produces written data that is more comprehensive. The subjects of this study were 9 students of class VIII MTs Nurul Huda Sugio in the 2021/2022 academic year. The determination of the subject is based on the results of the student learning motivation questionnaire. The instrument given to the research subjects was in the form of a test consisting of 5 story questions, student learning motivation questionnaires and interviews. The data used are test results, questionnaire results and interview recordings. Based on the data analysis that has been done, the results of this study indicate that there are differences in students' reflective thinking abilities at each level of student motivation in learning mathematics. Results Based on the data analysis, it was obtained that: (1) The profile of students' reflective thinking abilities with learning motivation level obtained an average score of 77; (2) Profile of students' reflective thinking abilities with moderate learning motivation obtained an average score of 31.33; (3) The reflective thinking ability profile of students with low learning motivation obtained an average score of 6.67.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fauziah, U. (2017). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matamatika pada Siswa Kelas X SMA Datuk Ribandang Makassar. Skripsi. Tidak dipublikasikan. Makassar: Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Fuady, A. (2016). Berpikir Reflektif dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 104-112.

Hardini, I. & Puspitasari, D. (2012). Strategi Pembelajaran Terpadu (Teori, Konsep, dan Implementasi). Yogyakarta: Familia.

Lutfiananda, I. M. A., Mardiyana, & Saputro, D. R. S. (2016). Analisis Proses Berpikir Reflektif Siswa dalam Memecahkan Masalah Matematika Non Rutin di Kelas VIII SMP Islamic International School Pesantren Sabilil Muttaqien (IIS PSM) Magetan Ditinjau dari Kemampuan Awal. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 4(9), 812-823.

Ngilawajan, D. A. (2013). Proses Berpikir Siswa SMA dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Turunan Ditinjau dari Gaya Kognitif Field Independent dan Field Dependent. PEDAGOGIA, 2(1), 71–83.

Nindiasari, H. (2013). Meningkatkan Kemampuan dan Disposisi Berpikir Reflektif Matematis serta Kemandirian Belajar Siswa SMA Melalui Pembelajaran dengan Pendekatan Metakognitif. Disertasi. Tidak dipublikasikan. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Notoatmodjo, S. (2012). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rasyid, M. A., Budiarto, M. T., & Lukito, A. (2017). Profil Berpikir Reflektif Siswa SMP dalam Pemecahan Masalah Pecahan Ditinjau dari Perbedaan Gender. Kreano, 8(2), 171-181.

Rostika, D. & Junita, H. (2017). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa SD dalam Pembelajaran Matematika dengan Model Diskursus Multy Representation (DMR). EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 35-46.

Safitri, R. N., Shodikin, A., & Asmana, A. T. (2020). Peningkatan Hasil Belajar dan Disposisi Matematis Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Barisan dan Deret Melalui Model Pembelajaran LAPS Heuristik Berbantuan Aplikasi WhatsApp. Inspiramatika: Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Matematika, 6(2), 91-102.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suharna, H. (2012). Berpikir Reflektif (Reflective Thinking) Siswa SD Berkemampuan Matematika Tinggi dalam Pemahaman Masalah Pecahan. Prosiding UNY, P-41, MP 377-MP 386. Yogyakarta: 10 November.

Sumiyati. (2017). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar IPS Siswa SMP Melalui Pembelajaran Contextual Teaching and Learning. JIPSINDO, 4(1), 78-100.

Yeni, E. M. (2015). Kesulitan Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar (JUPENDAS), 2(2), 1-10.
Published
2022-12-30