PENGARUH METODE PENERAPAN MEDIA GRAFIS CHART PIE TERHADAP PRESTASI BELAJAR MATEMATIKA SISWA

  • Mat Ali SMP Negeri 1 Sekaran

Abstract

This research aims to increase student activities and improve student achievement by using the method of application of graphic media chart pie. Data analysis techniques using kwantitative and qualitative discrete analysis techniques. This research process is conducted in two cycles, each consisting of four stages: (1) planning, (2) implementation, (3) implementation, (4) observation and reflesi. The subjects of the study were students of grade VII B SMP Negeri 1 Sekaran Lamongan in the 2020/2021 school year numbering 25 students. The results of this study showed an increase in student activities in learning activities and also showed an increase in student achievement, thus the application of graphic media application method chart pie used in the learning of mathematics subjects operational subject fractional numbers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aardini, K.A. (2013). Meningkatkan hasil Belajar Matematika Materi Pengolahan Data Menggunakan Media Grafis di Kelas VI SDN Jatiganggong II Jombang. Jurnal Penelitian PGSD UNESA. Vol 1(2), pp. 1-6.
Antani, N.P.J., Wiarta, I. W. Negara, I.G.A. (2016). Implementasi PBL Berbantuan Media Grafis Dapat Meningkatkan Keaktifan Dan Penguasaan Kompetensi Pengetahuan Matematika Siswa SD. Jurnal PGSD UPG Singaraja, Vol. 4(1), pp. 1-11.
Arikunto. S, (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Reinika Cipta.
Elcom, (2010). Belajar Kilat Microsoft Office 2010. Jakarta: Andi Publisher.
Fauzan, A., & Shodikin, A.(2012). “Sinau Online” E-Learning Dengan Sistem Evaluasi Pembelajaran Multi-User Dilengkapi Deteksi Wajah. Pakar Pendidikan, Vol. 10 (1), pp. 1-9.
Febrianti, F. (2019). Efektifitas penggunaan media grafis dalam meningkatkan motifasi belajar siswa, Prosiding UNSAT Serang, Vol. 2(1) pp. 667-677.
Hernaeny, U. & Azhari, A.M. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Grafis Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematika Peserta Didik Kelas VIII SMP Yapida Bogor, Sesiomadika Bogor, pp. 146-153.
Hidayat, A.A., Hikmat, A. & Juariah. (2014). Penerapan Media Gambar Pembelajaran Matematika Sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Matematika Siswa Pada Materi Pokok Pecahan. Jurnal Analisa UIN Sunan Gunung Djati Bandung, Vol (2). pp. 57-65
Ismail, F. (2014). Evaluasi Pendidikan. Palembang: Tunas Gemilang Press.
Kasmiatun. (2016). Pemanfaatan Media Gambar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IA, SDN Sidomekar 08 Kec. Semboro Kab. Jember Tahun Pelajarn 2014-2015. Jurnal Pancaran, Vol 5(2), pp 91-102.
Lestari, S., Handayani, W. & Sugiman. (2019). Media Gambar Untuk Meningkatkan Daya Tarik siswa kelas 1 SLBN Salatiga dalam Belajar Matematika. Jurnal Prisma, Vol.2, pp. 349-354
Melvin, L. S. (2004). Aktif Learning, 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Bandung: Nusa media dan Nuansa.
Novianti, A. & Shodikin, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Diferensial Berbasis Animasi dengan Pendekatan Kontekstual dan Kearifan Lokal. De Fermat: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 1 (2), pp. 12-18.
Nugroho, S., & Shodikin, A. (2018). Efektivitas Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantuan Komik pada Siswa SD. JMPM: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, Vol. 3(1), pp. 22-32.
Piyanti, O. & Tastin. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Grafik Lingkaran Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan di Madrasah Ibtidaiyah Al-Mujtahidin Sumber Harapan Ogan Komering Ulu Timur. JIP (Jurnal Ilmiah PGMI) Palembang, Vol 1(1). pp. 8-17.
Rahayu, T. R., Huda, M., & Shodikin, A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS dengan Alat Peraga Rubbik terhadap Self Efficacy Siswa pada Materi Kubus dan Balok. Inspiramatika, Vol 3(2), pp. 117-123.
Rusmaini. (2011). Ilmu Pendidikan. Palembang: CV. Grafika Telindo Press.
Safei, (2007). Penggunaan media grafis dalam pembelajaran, Jurnal Lentera Pendidikan, Vol. 10(1). pp. 116-123
Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Sanjaya, W. (2013). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prenata Media Group.
Shodikin, A. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Integral Berbasis Animasi. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, Vol. 6 (1), pp. 1-11.
Sumarno, W.K., Tatik, Shodikin, A. (2017). Developing Constructivist-Webquests Online Materials for TEFL Course. Metathesis: Journal of English Language, Literature, and Teaching, Vol. 1 (2).
Suryanti. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI SMA. Jurnal Elips Universitas Pancasakti Makassar, Vol. 1(1), pp. 8-18.
Faridah, L., & Nasikhah, A. (2019, January). Improve Critical Thinking Ability and Mathematical Representation of Junior High School Students Throught Soft-skill Based Metacognitive Approaches. In International Conference on Science, Technology, Education, Arts, Culture and Humanity-" Interdisciplinary Challenges for Humanity Education in Digital Era"(STEACH 2018) (pp. 73-76). Atlantis Press.
Published
2020-12-30