PENGARUH PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL BERBANTUAN HANDS ON ACTIVITY TERHADAP KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIK DAN RASA INGIN TAHU SISWA

  • Niken Dwi Listriani Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan
  • Khafidhoh Nurul Aini Universitas Islam Darul ‘Ulum Lamongan

Abstract

The study aims to determine whether there is an influence On mathematical problem-solving skills and the curiosity of students among those following Hands-On Activity Contextual learning and students who follow conventional learning On the opportunity material in class VIII SMPN 1 Karanggeneng. Based on the results of the study using T-test on the ability to solve mathematical problems, then get T_hitung = 5.38 to know the value of T table with the degree of freedom (DK) = 62 with a significance level of 5%, from the results of calculations, at can be valued t _ Table = 1.99. By comparing the T_hitung and T_tabel, then T_hitung > T_tabel (5.38 > 1.99), this means H_0 in the decline and H_1 in the receive, while the attitude of curiosity students can be seen from the calculation by using a test T-Test then obtained T_hitung = 2.57 with T _ ( The degree of Freedom 62 with a significance of 5% equivalent to 1.99. The result of calculating T with a level of significance of 5% is stated significantly that the T_hitung > T (table) > 1, (2.60 > 1.99). This means that H_0 is rejected and H_1 received. It is concluded that Hands-On Activity contextual learning has a significant influence on the ability to solve mathematical problems and students ' curiosity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aji, H. W. (2017). Pengaruh Disiplin Belajar dan Rasa Ingin Tahu Terhadap Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri Gugus 5 Kecamatan Pengasih Kabupaten Kulon Progo Yogyakarta. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Jurusan Pendidikan Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Yogyakarta.
Arifin, Z. (2009). Membangun Kompetensi Pedagogis Guru Matematika. Surabaya: Lentera Cendikia.
Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Hendriana, H. dan Soemarmo, U. (2014). Penilaian Pembelajaran Matematika. Bandung: Penerbit PT Refika Aditama.
Kemendikbud. (2013). Panduan Penguatan Proses Pembelajaran Sekolah Menengah Pertama. Jakarta: Kemendikbud.
Kemendiknas. (2010). Panduan Penerapan Pendidikan KarakterBangsa. Jakarta: Kementrian Pendidikan Nasional.
Litman, J. A. & Spielbeger, C. D. (2005). Measuring Epistemic Coriosity and Its Deversive and Specific Components. Journal of Personality Assesment, Vol.80(1), pp. 75-86.
Novianti, A. & Shodikin, A. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Kalkulus Diferensial Berbasis Animasi dengan Pendekatan Kontekstual dan Kearifan Lokal. de Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika. Vol. 1(2), pp. 72-78.
Permendiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan NasionalRepublikIndonesia Nomor 22 Tahun 2006, tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Permendiknas. (2006). Peraturan Menteri Pendidikan NasionalRepublikIndonesia Nomor 22 Tahun 2006, tentang Standar Isi Untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah.
Raharja, S., Wibhawa, M.R., Lukas, S. (2018). Mengukur Rasa Ingin Tahu Siswa (Measuring Students’ Curiosty). POLYGOT: a Journal of Languange, Literature, Culture, and Education. Vol. 14(2), pp. 151-164.
Gloria, R.Y. & Lestari, F.A. (2012). Penerapan Hands On Activity Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa Pasa Kompetensi Dasar Pencemaran Lingkungan di Kelas X Sman 1 Gegesik. Jurnal Scientiae Educatia, Vol. 1 (2), pp. 1-9
Riyanti. (2009). Pembelajaran Biologi Dengan Group Investigation Melalui Hands On Activities dan E – Learning Ditinjau dari Kreatifitas dan Gaya Belajar Siswa. Tesis. Program Pasca Sarjana Universitas Sebelas Maret: Surakarta.
Shodikin, A. (2015). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa melalui Strategi Abduktif-Deduktif pada Pembelajaran Matematika. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif. Vol.6(2), pp.101-110.
Sudijono, A. (2008). Pengantar Evaluasi Pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2016). Statistika untuk Penelitian.Bandung: Alfabeta.
Trianto. (2007). Model-Model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Prestasi Pustaka: Jakarta
Zubaidah, E. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Hands On Activity terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah ditinjau dari Kemandirian Belajar Peserta Didik. Skripsi. Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan : Lampung
Published
2019-07-11