NYADRAN: BENTUK AKULTURASI AGAMA DENGAN BUDAYA JAWA

  • Wildan Novia Rosydiana Pascasarjana UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Abstract

Abstract

Nyadra is a symbol of the relationship between ancestors, nature and each other. This is a ritual pattern that contains local culture and Islamic values. So do not be surprised if the implementation of Nyadran is still related to Buddhist culture and Hindu-Animism which was then assimilated into Islamic values ​​by Wali Songo. In addition, this study will investigate the relationship between Nyadranan and religious values. A qualitative research approach is applied to answer the research questions. These results show a very strong relationship. There are 3 religious values ​​with the nyadran tradition, namely the value of worship aimed at worshiping Allah, the two values ​​of muamalah aiming so that the Islamic community and others do not discriminate against each other, the three values ​​of silaturrahmi aim to make brothers unbroken and more harmonious and peaceful.

Keywords: Religion, Local Culture, Nyadran Tradition

 

Abstrak

Nyadran  merupakan simbol hubungan antara leluhur, alam dan sesama. Ini adalah pola ritual yang mengandung budaya lokal dan nilai-nilai Islam. Maka tidak heran jika pelaksanaan Nyadran masih berkaitan dengan budaya Buddha dan Hindu-Animisme yang kemudian diasimilasi ke nilai-nilai Islam oleh Wali Songo. Selain itu, penelitian ini akan menyelidiki bagaimana hubungan antara Nyadranan dan nilai-nilai agama. Pendekatan penelitian kualitatif diterapkan untuk menjawab pertanyaan penelitian. Hasil ini menunjukkan hubungan yang sangat kuat. Nilai agama dengan tradisi nyadran ada 3 yaitu nilai ibadah bertujuan untuk beribadah kepada Allah, kedua nilai muamalah bertujuan agar masyarakat islam dan yang lain tidak saling membedakan, ketiga nilai silaturrahmi bertujuan agar antar saudara tidak terputus dan lebih rukun serta damai.

Kata Kunci: Agama, Budaya lokal, Tradisi Nyadran

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2023-01-13
How to Cite
Rosydiana, W. (2023). NYADRAN: BENTUK AKULTURASI AGAMA DENGAN BUDAYA JAWA. HUMANIS: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial Dan Humaniora, 15(1), 15-23. https://doi.org/https://doi.org/10.52166/humanis.v15i1.3305
Section
Articles